Free blog ping

Saturday 19 May 2012

Wanita cantik..



Dua hari lepas Kitty jumpa seorang kakak ni. Kitty panggilnya Kak Yam. Umurnya 62 tahun. Pandai bergaya. Sungguhpun berbaju kurung, tudungnya sedondon dengan warna baju. Sesuai dan tampak harmoni sekali warnanya. Dan wajahnya, dijaga dan disolek rapi.

Yang membuatkan Kitty tertarik untuk bercerita mengenai Kak Yam ini adalah dia masih bersolek walaupun duduk di rumah. Kak Yam masih berbaju cantik, berbedak dan bergincu bagai... (tidak seperti Kitty yang  sekadar pakai t-shirt dan kain batik saja... ada masanya berbedak pun tidak apalagi bergincu!.. ish ish ish...)

Kitty memang tidak berapa suka bersolek. Tapi Kitty suka tengok wanita yang bijak bersolek. Nampak cantik dan bergaya. Apalagi bila dia mengenakan kasut tumit tinggi dan beg tangan sama warna. Pasti nampak anggun. Kitty pula bila bersolek pakai bedak asas, bedak kompak, alis kening dan mata, pemerah pipi, gincu... tu dah kira heavy... Pada Kitty cukup sekadar bedak asas dan bedak kompak, gincu (kadang-kadang saja... Kitty lebih suka pakai pelembab) sudah memadai...

Bila Kitty fikirkan kembali, wanita ni macam manapun masih kena bersolek. Rupanya rasa lain bila kita berikan sedikit tumpuan pada diri sendiri. Berhias cantik-cantik bukan saja untuk tatapan suami tapi sebenarnya adalah penghargaan kepada diri sendiri.

Tempias Kak Yam, melekat juga sedikit pada Kitty. Celak kening, celak mata, maskara dan gincu adalah kemestian pada Kak Yam. Pagi ni selepas mandi, Kitty bersolek ala kadar dan memakai celak mata. Nampak mata lebih besar dan cantik (hahaha... perasanlah tu..)

Memang betul pun cakap Kak Yam. Wanita perlu sentiasa kelihatan cantik. Kitty teringat arwah Tok Kiah Kitty yang sentiasa bersolek dan berbaju cantik walaupun berada di rumah. Tak pernah nampak Tok Kiah serabai dan serabut... Mak Chu Kitty pun terikut-terikut. Bangun pagi saja terus kemaskan diri, bersikat dan berbedak sejuk tapi tak mandi pagi... .hehehe..

Kitty ingatkan diri Kitty... kebanyakan wanita ni selalu mengutamakan orang lain... suami dan anak-anaknya dan dirinya adalah orang yang paling akhir. Wajarkah kita buat begitu? Siapa lagi yang akan menghargai diri kita jika bukan diri kita sendiri? Belailah diri kita dengan pergi ke spa ataupun ke salum. Rasa recharge... timbul semangat baru. Rasa Kittylah, jika kita hargai diri kita tentu orang-orang di sekeliling kita akan lebih lagi menghargai diri kita...

Tengok Kak Yam yang masih lagi bergetah dan cantik, Kitty pun ikut rasa teruja... Nak pergi carilah makanan tambahan... stok yang ada pun dah hampir habis...

Chao! Salam Ceria...







Kalau Suka LIKE le..

2 comments:

  1. Pada saya kelihatan cantik dgn pakaian yg cantik/kemas dan sopan tanda kita mensyukuri nikmat rezeki Allah.Apa lagi bagi yg berurusan dgn org lain. Pakaian yg cantik buat kita rasa yakin dan selesa. Kata Kimora Simons: Always dress like you are going to see your worst enemy.

    ReplyDelete

Menarik di PING BUSUK

Free blog ping