Free blog ping

Sunday 20 May 2012

Tips bergaya: Cara sembunyikan perut.



Dua gaya berbeza dengan hanya menggunakan celana palazo, skirt labuh dan tali pinggang. 

Apabila usia meningkat ataupun berat badan semakin bertambah, yang paling ketara pertambahannnya adalah pada perut, peha ataupun bahagian lengan. Itulah yang Kitty rasa. Saiz M sudah bertukar L. Bila sudah beli baju saiz L kena tukar lagi ke saiz XL (gara-gara tak jaga makanlah ni...hehehe..)

Blaus berpinggang sudah tidak boleh pakai sebab sendat di perut. Kalau perut yang lebih ketara daripada bahagian lain, memang pakai apa pun tak cantik! Keadaan ini yang selalu buat Kitty pening bila nak pakai baju. Bagaimana nak nampak cantik dalam keadaan banyak daging-daging berlebih dalam badan?


Of course lah.. ramai yang akan kata, diet, kuruskan badan. Memang patut pun jika berat badan berlebihan. Kurangkan makanan berlemak dan tinggi kandungan kolesterol. Kerapkan bersenam dan jaga pemakanan. Tips-tips begitu sudah lali Kitty dengar. Wajarpun diamalkan namun untuk pastikan tubuh kembali kurus mengambil masa yang agak lama.

Kitty tidak mempunyai kesabaran tinggi diet untuk kurus, apalagi bila menu sarapan paginya hanya oats... Macam mana dengan roti canai, nasi lemak, nasi goreng ataupun roti telur?... Itu baru saja sebahagian menu sarapan....

Berat Kitty ni macam yo-yo, bila banyak makan terutamanya makanan berkeju badan pun akan naik... bila banyak kerja mulalah tiada selera makan dan badanpun akan turun... Kalau turunpun taklah banyak mana, setakat 1 kg saja... lebih-lebihpun 1 setengah kg... bila naik sampai 2-3 kg... Itu sebabnya saiz baju makin lama makin besar... hahaha.. Alasan membeli, baju dah kecik... (tak nak mengaku yang badan makin besar...hahaha..)

Sebab tak tahan tengok duit asyik keluar saja dari poket untuk beli baju baru, Kitty ingin kongsi tips cara  Kitty sembunyikan perut. Selain penyelesaian mudah dengan berbaju kurung, Kitty mula lebih teliti memilih seluar atau blaus. Masa dulu Kitty suka pakai seluar yang agak fit dan berkaki kecil tapi sekarang Kitty suka pakai seluar straight cut dan palazo.

Jika pakai skirt labuh pula, Kitty suka skirt kembang payung suku bulatan ataupun skirt 6 panel. Kedua-dua jenis skirt labuh ini tidak terlalu kembang tetapi membuatkan bahagian punggung dan perut Kitty tampak kemas.

Dan yang paling utama, bijak mencari blaus sesuai. Kitty suka pakaian suai-padan yang mana satu blaus boleh dipadankan dengan seluar ataupun skirt dan mewujudkan beberapa gaya berbeza. Dalam almari pakaian Kitty mesti ada inner baju lengan panjang, jaket hitam, coklat atau kelabu, Skirt, hitam dan coklat. Selain itu ada juga beberapa helai blaus pelbagai warna serta blaus tanpa lengan yang panjangnya menutupi bawah punggung.

Bagi melengkapkan gaya, Kitty ada beberapa jenis tali pinggang, rantai panjang dan kerongsang. Kitty akan tentukan gaya apa yang ingin ditonjolkan hari itu. Jika ada temu janji dengan peringkat atas pengurusan (senior manager, CEO) Kitty akan pakai jaket bersama celana ataupun skirt labuh. Jika ingin bergaya smart kasual, Kitty akan pakai palazo, skirt atau celana dipadankan dengan blaus sepadan.

Oh ye... cara Kitty sembunyikan perut. Kitty suka pilih seluar palazo yang bahagian belakangnya bergetah dan bahagian hadapannya berzip. Sesuaikan dengan inner baju yang agak labuh. Inner itu boleh dimasukkan ke dalam celana ataupun dibiarkan saja. Untuk tampak lebih trendy, Kitty suka pakai tali pinggang, bukan di pinggang ye.. tapi ke bawah sedikit. Secara tak langsung tersembunyilah mana-mana bahagian perut yang ingin disembunyikan...

Pada Kitty, menggunakan tali pinggang adalah cara yang amat berkesan kerana ia mengubah titik tumpuan bukan lagi pada perut tapi pada tali pinggang. Mudah bukan?...






Kalau Suka LIKE le..

No comments:

Post a Comment

Menarik di PING BUSUK

Free blog ping