Free blog ping

Friday 4 May 2012

Di persimpangan pilihan...


Setiap kali berada di persimpangan, Kitty akan jadi buntu. Kena duduk sekejap, tunggu isyarat mana nak tuju. Bukan sekali atau dua kali keadaan ini berlaku tetapi banyak kali! Hari-hari pulak tu! Keadaan ini yang sering buat Kitty confuse. Mana satu nak pilih - kiri, kanan, depan atau belakang? Hendak tak hendak, Kitty kena juga buat pilihan... dan pilihan itu biasanya bersandarkan pada hati, perasaan dan fikiran. Tengok siapa yang kuat...

Persimpangan yang Kitty maksudkan itu bukan jalan raya, jalan kampung atau apa saje..  Tapi keputusan-keputusan yang perlu kita buat sehari-hari. Fikiran kita ni kan bercabang-cabang... Nak buat itu. Nak buat ini. Nak pergi situ, nak pergi sini. Macam-macam...

Macam orang main tarik tali.. tapi itulah hakikatnya. Setiap hari kita perlu berdepan dengan keadaan di mana memerlukan kita membuat keputusan. Nak buat, tak hendak buat, buat tak tahu, biarkan saja, ketepikan dulu ataupun lupakan saja, adalah keputusan yang kita ambil. Sebenarnya kita ada banyak pilihan... itu yang kadang kala Kitty tak faham apabila orang kata mereka tiada pilihan!

Dari apa yang Kitty pelajari menerusi pembacaan ataupun seminar-seminar yang dikendalikan oleh sifu-sifu Kitty, hendak atau tak hendak buat itu adalah penentu kejayaan atau kegagalan. Jika dia kata, tak ada masa, cari masa atau peruntukkan masa. Sibuk - tak munasabah 24 jam sibuk memanjang, mesti ada waktu yang dia tak sibuk. Tak cukup masa, kena tengok pula cara dia mengurus masa. Tak pandai, belajarlah. Tak ada duit (yang ini berat sikit, tapi jika dia bersungguh-sungguh dia pasti akan jumpa jalan bagaimana utk dapatkan duit).

Yang diberikan itu hanya alasan saja. Alasan untuk menyedapkan hati sendiri dan orang yang mendengar. Kitty membangkitkan perkara ini sengaja untuk mengingatkan diri Kitty. Bila diimbau balik, alasan-alasan seperti inilah yang menjadi hambatan pada kejayaan. Kenapa kita tidak begitu berjaya seperti orang lain, mungkin kerana kita tidak memberi sepenuh tumpuan, hilang fokus, mudah berpuas hati dan berasakan tidak perlu bekerja susah-susah, memadai dengan apa yang ada.

Jika sendiri kurang berjaya bukan salah orang lain tetapi diri sendiri. Orang yang berjaya merentasi laluan yang jarang dilalui oleh orang biasa. Menongkah arus. Seperti mana kata lelaki paling kaya dunia, Warren Buffet  mengenai: Market fluctuations present opportunities. "Be fearful when others are greedy and greedy when other are fearful."

Bahasa mudahnya, masa keadaan pasaran tengah menaik akan nampak berpusu-pusu orang masuk melabur tetapi bila pasaran merudum, mereka akan menjauhkan diri sedangkan masa tengah merudum itulah kesempatan yang seharusnya tidak dilepaskan untuk mengandakan pelaburan dalam tempoh tiga empat tahun akan datang!

Merintis denai yang jarang dilalui memang tampak sukar tapi Kitty percaya, jika ada matlamat, InsyaAllah, pasti akan berjaya!

Confuse Kitty tak hilang lagi ni...Jalan mana agaknya yang patut Kitty pilih? Ikut hati, mati. Ikut rasa, binasa. Ikut kepala, ....(apa-apalah...)?

Adios!
Peace be upon you...
Happy thinking...



Kalau Suka LIKE le..

No comments:

Post a Comment

Menarik di PING BUSUK

Free blog ping