Free blog ping

Wednesday 16 May 2012

Wajarkah dilayan rasa terkilan?..

Tasik Lugano, Switzerland... Indahnya ciptaan Tuhan.. (gambar dari google.. mana nak ada sebab tak  pergi... kahkahkah..)

Inilah ole-ole dari kawan Kitty. Kitty memang suka kumpul T-shirt Hard  Rock. Kalau pergi mana-mana  T-shirt nilah yang Kitty mesti cari..  Tak dapat pergi dapat baju pun jadilah kan? kan? kan?

Ada juga sedikit rasa terkilan dalam diri Kitty sebab tahun ni tidak dapat bersama kawan-kawan melancong ke Milan, Nice, Monaco dan Lake Lugano. Empat negara tu dalam percutian lebih seminggu. Dari Milan, Itali pergi ke Nice, Perancis, lepas tu pergi ke Monaco, Monte Carlo terus ke Lake Lugano, Switzerland.Bukannya senang nak pergi sendiri...

Sepanjang tahun Kitty bekerja kerasttt bagi melayakkan diri untuk mengikut trip tu. Kena buat sales juta-juta RM lagi... Nak pergi sendiri tak tentu lagi. Tetapi tak taulah kenapa hati Kitty masa tu tekad tak mahu mengikut trip yang dianjurkan syarikat.

Masa pelancaran contest ni hujung tahun lalu, hati Kitty memang melonjak-lonjak sangat hendak pergi. Siap berjanji dengan kawan lagi, kami akan duduk sebilik macam tahun lalu tapi bila masing-masing dah layak, tiba-tiba Kitty tarik diri.. Anginlah kawan baik Kitty tu..

Nasib baiklah dia faham. Masa tu Kitty rasa sudah terlalu penat berjalan. Masa bekerja dulupun memang Kitty kerap ke luar negara (bukanlah melancong tapi bekerja ok...). Tak tahan nak duduk atas penerbangan berjam-jam sampai bengkak-bengkak kaki. Mengenangkan betapa siksanya keadaan itu terus hati Kitty jadi tawar... Malas nak pergi.

Tapi bila melihat mereka balik dan bercerita betapa bestnya shopping (apalagi kat Milanlah mereka habiskan   RM...) terdetik juga hati. Lupakanlah, hati Kitty memujuk...Wajarkah dilayan rasa terkilan? Ganti tempat yang Kitty pergi 1000 kali lebih best. Tiada tandingan. Bila sekali sudah pergi, terasa ingin pergi lagi dan lagi dan lagi dan lagi.... Tempat paling suci dan diberkati.

Bila Kitty renungkan kembali, ada hikmahnya. Allah SWT itu Maha Adil dan Bijaksana. Ditutupnya satu pintu dan dibukanya pintu lain yang lebih untuk Kitty. Kitty rasa amat-amat bersyukur.. Biarpun hati ada terdetik tetapi rasanya memang itu sifat lumrah manusia. Tamak. Kalau boleh nak bolot semua. Tak cukup-cukup...

Sekadar mengingatkan diri Kitty, perjalanan kita di dunia bakal sampai ke garisan penamat. Bila waktunya belum dapat dipastikan lagi. Sudahkah kita bersedia untuk perjalanan yang lebih panjang, yang tidak boleh diputar balik masa, kehidupan yang kekal dan abadi....?

Subhanallah... Maha Suci Allah...

Assalamuailaikum dan great morning everyone...






Kalau Suka LIKE le..

No comments:

Post a Comment

Menarik di PING BUSUK

Free blog ping