Free blog ping

Tuesday 22 May 2012

6 tanda hati yang sakit..

Hati yang sakit? Parah ni.. Ia perlukan rawatan segera.

Bagaimana untuk mengenali hati yang sakit?
1. Mudah tersinggung dan terasa
2. Mudah buruk sangka
3. Mudah menyalahkan orang lain
4. Mudah rasa tersisih
5. Mudah rasa kecewa
6. Mudah kecil hati

Jika ada kecil hati, pasti ada besar hati. Yang mana lebih sihat? Hati besar atau hati kecil? Jawapannya, kena tanya doktor jiwa...

Sudah semulajadi sifat manusia, ibarat kata orang siapa makan cili, pasti dia yang terasa pedas. Kadang-kadang tak berniat pun untuk mengguris hati sesiapa. Hanya sekadar untuk mengingatkan diri sendiri. Tapi itupun disalah tafsir sehingga boleh timbul salah faham... Jiwa manusia ini begitu rencam. Mudah terasa apabila skop pandangannya tidak diperluaskan.Mulalah rasa tersinggung, buruk sangka, kecewa, kecil hati, rasa tersisih dan menyalahkan orang lain..

Kenapa seringkali teguran itu dilihat sebagai sesuatu yang negatif, yang kononnya dilemparkan kerana 'tidak suka'? Kenapa tidak dilihat dari sudut membina, bahawa manusia ini adalah insan yang punya 1001 kelemahan, tidak sempurna dan perlukan insan lain dalam ruang sosialnya untuk mengingat dan memperbaiki diri. Bila sesuatu pandangan itu dilihat dari sudut negatif, maka kesan negatiflah yang akan timbul.

Gambaran paling mudah, cuba lukis gambar hati yang kecil dan gambar hati yang besar. Letakkan satu titik di dalamnya. Mana yang lebih ketara? Bayangkan jika hati yang kecil itu dipenuhi dengan begitu banyak titik-titik hitam, apa akan jadi? Semakin tenatlah jadinya...

Apa kata hati yang kecil itu kita besarkan. Besarkan dan besarkan (janganlah sampai meletup!) Besarkannya dengan berbaik sangka terhadap apa juga perkataan dan perbuatan, penuhkannya dengan cinta, kasih sayang dan kemesraan sehinggakan perasaan kasih itu membuak-buak dan melimpah-ruah.
Dengan itu celaan ataupun kritikan yang diterima itu hanya sekadar satu tititk hitam dalam hati yang kudisnya hanya bersifat sementara dan akan sembuh dengan berlalunya masa..

Itulah hati yang sihat..

Mari kita sebarkan CINTA... Kitty pasti cinta akan membuatkan hidup kita lebih ceria, wangi dan berbunga-bunga...

Salam sejahtera. Bertemu lagi...
Kalau Suka LIKE le..

No comments:

Post a Comment

Menarik di PING BUSUK

Free blog ping