Free blog ping

Sunday, 20 May 2012

Mee Bandung Sedap

Mee Bandung Sedap... rupa memanglah agak kurang tapi rasanya boleh tahan. Habis kuahnya anak Kitty hirup...

Lama sudah tak makan mee bandung. Susah nak dapat mee bandung yang betul-betul menepati citarasa. Selalunya bila balik Muar, Kitty akan singgah di restoran Manisah. Restoran ni memang terkenal dengan mee bandungnya tapi disebabkan dari Klang ke Muar tu jauh... Kitty buat ajelah sendiri. Tambahan pula si Wanita Cantik Kak Yam baru saja bagi resipi rahsianya..

Kak Yam ni buka kedai makan dan mee bandung antara mee utama yang dapat sambutan hangat. Masa berkunjung ke rumah Kak Yam itu hari, Kitty disajikan dengan mee bandung.. Memang sedap. Kalau jumpa makanan sedap Kitty memang tak malu nak tanya... Kak Yam pula tak lokek dan akhirnya terhasillah Mee Bandung Sedap...

Siap saja terus Kitty panggil anak-anak dan hubby makan. Suspense juga tengok reaksi mereka.. Seorang pun tak bersuara. Pengkritik terhebat, anak sulung Kittylah... Macam-macam soalannya... Kenapa tak bubuh tu? Kenapa tak bubuh ni? Kenapa cair sangat dan macam-macam lagi... Tapi hari ni dia diam saja. Cuma komplen kuahnya kurang pekat. Lain-lain kira ok.

Hubby Kitty pula senang saja nak tengok sama ada dia suka atau tidak makanan tu... Sedap, dia akan makan banyak. Kalau tak sedap, makan sikit..

Sesiapa nak cuba resipi Mee Bandung Sedap, ini resipinya...

Bahan-bahan
(Untuk 8 orang makan)

2 paket mee kuning (dicelur)
1 mangkuk cili kering, rendam dengan air panas dan dikisar
1 labu bawang putih (dikisar)
1 biji bawang besar (dikisar)
Setengah mangkuk udang kering (ditumbuk halus, boleh juga dikisar)
Telur (bergantung kepada bilangan orang yang nak makan)
Udang (asing kulitnya dan rebus)
3 tangkai sawi (asingkan tangkai dan daunnya, tangkainya diketuk-ketuk)
3 keping tauhu (potong kecil)
minyak untuk menumis
air secukupnya
garam dan gula secukup rasa
serbuk perasa (Kitty ganti dengan stok ikan bilis)

Cara membuatnya:
Untuk membuat pes mee bandung.
1. Panaskan minyak. Tumis bawang putih dan bawang merah yang telah dikisar sehingga naik bau.
2. Masukkan cili kering dan biarkan sehingga naik minyak sebelum dimasukkan udang kering.
3. Masukkan air udang (kulit udang yang direbus tadi dikisar halus bersama airnya dan ditapis) Masak sehingga pekat di atas api sederhana dan menjadi seperti pes. (Pes mee bandung ini boleh disimpan dalam peti sejuk ataupun disejukbekukan).

Untuk membuat kuahnya
4. Sendukkan pes mee bandung secukupnya dan campurkan dengan air di dalam periuk. Didihkan. (Kepekatan bergantung kepada citarasa masing-masing.)
5.  Masukkan batang sawi, perasakan dengan garam, gula dan serbuk perasa.
6. Kecilkan api sebelum masukkan telur satu persatu. Agak-agak tiga suku masak, keluarkan telur dan letak dalam pinggan berasingan.
7. Akhir sekali masukkan udang dan daun sawi. Tutup api.
8. Bila menghidangkan letakkan telur tadi.

Selamat mencuba...
Kalau Suka LIKE le..

7 comments:

  1. wahh...rajin nya masak.
    tengkiu bagi resepi skali. nanti boleyy try!

    ReplyDelete
  2. Cubalah... Saja panjang2kan ilmu yg kakak tu beri..

    ReplyDelete
  3. salam kenal Kitty,
    nak cuba mee bandung ni..

    ReplyDelete
  4. salam kenal Rohah... cubalah.. sayapun dah lama x buat mee bandung ni... nak buat jugaklah..hahaha..

    ReplyDelete
  5. Uikkk...sedapnyer

    ReplyDelete
  6. resepi berbuka puasa...

    ReplyDelete

Menarik di PING BUSUK

Free blog ping