Free blog ping

Sunday 27 May 2012

Kenapa orang kita tidak suka Sejarah?

Bertemu realiti dalam Doktor Umum..
Sengaja Kitty ingin mengajukan persoalan ini. Tidak ramai orang yang suka belajar sejarah terutama sejarah bangsa sendiri kerana ia umpama membuka pekung di dada. Cermin kehidupan bangsa masa lampau dan berterusan sehingga ke hari ini. Itu andaian ringkas Kitty.

Cermin buruk ataupun cermin baik sesuatu bangsa itu akan terserlah daripada sejarahnya. Sebenarnya jika dikaji sejarah bangsa ini, akan membuatkan kita lebih memahami kelompok-kelompok masyarakat dunia. Dapat melihat kekuatan, keistimewaan, kelebihan dan kekurangan mereka. Jika dibaca dengan minda terbuka, banyak yang boleh dicontohi, dipelajari, diteladani ataupun dihindari.

Kitty rasa terpanggil membuat entri mengenai sejarah bangsa ini gara-gara buku mantan PM kita, DOKTOR UMUM, Memoir Tun Dr Mahathir Mohamad. Sudah lama Kitty beli buku ni tapi masih tidak dapat hendak meneruskan bacaan apabila terbaca mengenai sifat dan sikap bangsa sendiri...

'Sejarah sudah membuktikan ia guru terbaik. Sayang sekali anaknya tidak memberi perhatian. Pada awal abad ke-20, Raja-Raja Melayu tidak mendapat hasil yang sepatutnya kerana pengutip cukai Melayu menggelapkan hasil kutipan. Lalu datang seorang tauke Cina yang memberikan jaminan kepada Raja-Raja Melayu bahawa lebih banyak hasil cukai akan diperoleh jika beliau dibenarkan mengutip cukai...Lama-lama hak monopoli perniagaan candu, rokok, kutipan cukai dan sebagainya diberikan kepada tauke Cina kerana mereka menawarkan pulangan yang lebih tinggi. Akhirnya keperluan melantik pentadbir Melayu semakin kurang...." (page 48, Doktor Umum)

Selepas membacanya Kitty rasa risau memikirkan nasib bangsa sendiri, nasib generasi masa depan terutamanya anak-anak Kitty... Membacanya Kitty jadi depress...Bagaikan membuka almari berhantu.. Kalau boleh nak dijauhkan dan dilupakan... Agaknya itulah hakikatnya kenapa kita sering melakukan kesilapan demi kesilapan berulang-ulang kerana kita tidak mahu belajar dan mengkaji sejarah...

Pada pandangan Kitty yang dangkal ini, perubahan bangsa boleh dilakukan jika bangsa itu sendiri tahu di mana ia harus bermula. Jika dia tahu kedudukan titik permulaannya di A mudahlah baginya untuk bergerak ke B. Tapi jika dia sendiri tidak tahu titik permulaannya, main ikut suka naik lori sedangkan tak tahupun lori tu nak tuju ke mana, habislah... Kerana dia membiarkan orang lain menguasai keadaan, bukan dirinya sendiri..

Kitty selalu nasihatkan anak-anak Kitty. Sebelum buat sesuatu itu fikirlah semasak-masaknya. Gunakan akal, jangan gunakan hati ataupun perasaan. Pengaruh emosi ini mempunyai kesan viral.. Buruk padahnya jika ikut suka-suka.. Senang cakaplah.. satu jari yang kita tuding menyalahkan orang lain, empat jari lagi tu tuding ke mana?

Siapa yang nak jawab?...


Kalau Suka LIKE le..

1 comment:

Menarik di PING BUSUK

Free blog ping