Free blog ping

Friday 25 May 2012

Jangan kau jealous...


Jumaat yang santai. Tiada sebarang appointment, hanya sekadar jumpa teman di Shah Alam. Walaupun sama bidang kerjaya, kami jarang bertemu ekoran masing-masing sibuk dengan appointment sendiri. Hanya selepas closing sales baru ada waktu terluang dan waktu ini kami akan duduk berbincang mengenai perkara semasa, impian dan wawasan serta cabaran semasa dunia kewangan.

Kitty berasa sangat bersyukur kerana ditemukan dengan kerjaya ini. Bekerja hanya 2 atau 3 minggu sebulan, waktu kerja fleksibel - masuk kerja ikut suka, tak masuk pun tak apa sebab tak ada siapa yang nak marah; cuti ikut suka. Hari-hari cuti pun boleh.. tapi sendiri kena ingat... tak ada kerja tak ada gaji! Tak perlu nak menghadap muka bos ataupun nak mengampu bos untuk naik gaji!

Sudah 5 tahun Kitty bekerja sendiri (self-employed). Belum lagi masuk quadrum business owner ataupun investor. Tiada cita-cita pula ke arah itu. Hanya setakat suka bekerja sendiri. Bebas. Tidak terikat rutin kerja biasa. Apalagi perlu bersesak-sesak berjam-jam di jalan raya. Seboleh-bolehnya semua itu Kitty cuba elakkan..

Kadang-kadang ada kawan-kawan Kitty yang menelefon..."Ko kat mana ni?..."
"Rumah..."
"Tak keluar lagi?..."
"Hari ni tak keluar kot... saja nak lepak-lepak di rumah..."
"Seronoknya... ko bolehlah..."
"Ko pun boleh juga... kalau nak..."
"Aku tak beranilah... sekarang bukan senang nak dapat kerja... apalagi umur macam aku ni..."
"Ikut suka ko lah... ko yang pilih... Jangan jealous kalau aku boleh cuti hari-hari....hehehe..."

Kitty faham, tidak semua orang macam Kitty yang akan keluar dari Kepompong suasana yang tidak disukai. Tak kiralah di mana, rumah atau tempat kerja. Tapi ramai yang tidak sanggup berbuat begitu apabila berada di persimpangan. Sungguhpun tidak suka suasana tempat kerja (pilih kasih, politik pejabat, tikam belakang dsbnya...) ramai yang sanggup bertahan. Biarkan saja tanpa berbuat apa-apa. Nak cari kerja lain, sebilangannya malas kerana faktor usia. Ada yang tidak mahu berpindah kerja kerana perlu berhadapan dengan suasana baru - yang tidak pasti keadaan dan cabarannya.

Nasihat Kitty mudah saja.. nak cari duit bukanlah susah sangat (lihat saja bagaimana orang seberang yang sanggup bergadai nyawa nak datang ke negara ini). Bumi Allah ini sangat luas dan rezeki Allah itu melimpah-ruah, ada di mana-mana... Yang diperlukan adalah semangat dan kekuatan diri untuk berhijrah... Berhijrah tempat dan suasana dengan minda terbuka dan kesediaan menghadapi cabaran baru.

Bila bekerja sendiri, Kitty dapati banyak ruang-ruang dan peluang-peluang baru yang boleh diterokai... Apa-apa pun, persediaan perlu ada - mental dan fizikal. Yakin pada diri dan bergantung hanya kepada Allah.. Yakinlah bila kita berusaha, berdoa dan bertawakkal... insyaAllah pasti ada hasilnya...



Kalau Suka LIKE le..

1 comment:

  1. Salam kenalan dr saya yastro...thxs krn singgah blog...shah alam? dekat2 je la kita yerr...he3x!!!

    ReplyDelete

Menarik di PING BUSUK

Free blog ping