Free blog ping

Friday 28 June 2013

Antara sembahyang awal waktu dan jamuan sekolah..

Salam sejahtera.

Anak bongsu Kitty bertanya: "Ma, kenapa perlu bersembahyang di awal waktu? Kan setiap waktu sembahyang itu panjang? Terpulanglah pada seseorang itu untuk memilih sama ada hendak bersembahyang di awal waktu ataupun di hujung waktu. Tapi kenapa abah dan ma selalu suruh sembahyang di awal waktu?

Kitty menarik nafas dalam-dalam. Bagaimana caranya untuk menjawab secara mudah dan santai, senang difaham. Bercakap mengenai pahala dan dosa, sesuatu yang tidak nampak di dunia. Lantas otak ligat berfikir, mencari analogi yang mudah difahami dan terkesan di hati.

Kittypun bertanya: "Kelas Farhat selalu adakan jamuankan?"

Dia menganggukkan kepalanya dan menjawab: "Jamuan Hari Raya, hari guru, hujung tahun sebelum cuti sekolah..."

"Selalunya kena datang waktu bila? Ikut waktu masuk sekolah, masa nak rehat ataupun waktu nak balik sekolah?

"Ikut waktu masuk sekolahlah ma...  Mana boleh datang ikut suka..."

"Kenapa tak boleh?"

"Kalau lambat nanti cikgu marah. Itukan masa sekolah. Lagipun kalau datang lambat nanti semua makanan dah habis kena makan. Yang tinggal saki-baki saja. Yang sedap-sedap mesti kawan-kawan sudah ambil dulu. Yang tinggal mesti tak berapa best..."

"Begitu jugalah dengan sembahyang di awal waktu. Itukan peraturan yang ditetapkan Allah SWT. Jika dilambat-lambatkan, kan Allah tak suka. Pahalanya memang tak nampak tapi Allah SWT sediakan pahala yang best-best untuk orang yang sembahyang awal waktu. Macam-macam ganjaran Dia bagi macam orang yang datang awal semasa jamuan. Macam-macam makanan ada. Boleh pilih yang mana suka.

"Tapi bagi orang yang datang lewat, sudahlah makanannya tinggal sisa-sisa saja. Kadang-kadang tak ada langsung sebab sudah habis dimakan oleh orang yang datang awal. Kita datang jamuan itu umpama orang yang bersembahyang. Orang sembahyang awal ganjaran pahalanya banyak tetapi orang yang melewat-lewatkan sembahyang ganjaran pahalanya sedikit ataupun mungkin tiada langsung..."

"Jadi siapa yang untung?"

"Mestilah yang awal. Kalau nak datang akhir jamuan, baik datang tahun depan sajalah..." (La ke situ pulak... maknanya nak memontenglah tu... Anak Kitty ni faham ke analogi yang Kitty bagi ni...)




Kalau Suka LIKE le..

No comments:

Post a Comment

Menarik di PING BUSUK

Free blog ping