Free blog ping

Thursday 21 March 2013

persediaan doorgift - agar-agar kering


jika diikutkan hati, memang banyak idea yang ingin dibuat sebagai doorgift untuk tetamu. jika kitty kahwin dulu cukup sekadar hadiah bunga telur dan juga nasi berkat (majlis kahwin orang jawa memang kena ada nasi berkat sebagai buah tangan tetamu yang pulang tapi zaman moden ni.. tak mampu rasanya untuk sediakan nasi berkat...huhuhu.) so, jadinya sebagai ganti kitty gantikan dengan doorgift ataupun cenderahati..

fikir-fikir punya fikir dan skodeng blog-blog kawan-kawan kitty berkenan untuk jadikan agar-agar kering sebagai doorgift. lagipun nak buatnya bukan susah sangat. cuma perlukan masa dan keadaan cuaca yang panas terik. setelah dua minggu akhirnya terhasillah beberapa jenis agar-agar kering pelbagai perisa.

sengaja kitty buat macam-macam warna biar colourfull sikit. kitty guna aje perisa yang ada kat rumah. nak masam-masam sikit kitty guna pati sunquick. ada lebihan emulco pandan (kitty memang sentiasa ada emulco pandan ini untuk buat kuih kemboja..), jadilah agar-agar pandan.

ada perisa sirap ros, strawberi (yang ini kelakar sikit sebab rasanya tak kena dengan warna...cuba teka warna apa kitty guna?...hahaha..warna biru!), perisa vanila dan keladi.

cara nak buatnya mudah aje..
60gm agar-agar strip
1200gm gula pasir
200gm gula batu
1300 liter air

kitty didihkan air dulu sebelum masukkan agar2 dan kacau selalu cepat hancur. jangan tinggalkan buat kerja lain kerana kitty pernah terlupa..nasib baik tak hangus periuk tapi jenuh jugalah nak menyentalnya...)
bila dah hancur, masukkan gula batu. pastikan hancur dulu baru masukkan gula pasir. lepas tu barulah masukkan apa-apa warna dan perisa yang disukai.. tuang dalam dua dulang empat segi dan biarkan keras sebelum dipotong-potong menyerong... akhir sekali jemur hingga kerong dan biarkan bersaka atau naik gulanya...

bila kitty kira-kira setiap satu adunan tu baru aje dapat dalam 1.5kg. sekurang-kurangnya kena buat 12-15 kg lagi...banyak tu....
Kalau Suka LIKE le..

No comments:

Post a Comment

Menarik di PING BUSUK

Free blog ping