Free blog ping

Friday 23 November 2012

Seringgit yang berharga

Berapa harga nasi lemak sekarang?


Tips kewangan # 1: Menabung. Mulakan sekarang biarpun dengan seringgit!

Mungkin ada yang akan berkata: Seringgit? Berapa sangatlah nilainya...

Zaman ini, seringgit memang tidak bernilai. Ada orang tak pandang pun duit seringgit. Apa yang dapat dibeli dengan duit seringgit?

Sebungkus nasi lemak biasa yang nasinya setengah cawan, sambal dengan dua-tiga ekor ikan bilis dan 1/4 telur harganya lebih seringgit. Seringgit dapatlah beli dua biji karipap yang harganya 40 sen sebiji.

Di kampung, seringgit masih dapat lagi 3 biji kuih. Kalau makan karipap di Killiney's, sebiji karipap (saiznya besar sikit) harganya sudah lebih seringgit...Pendeknya seringgit memang tidak boleh hendak dibawa ke mana-mana. Cukup setakat beli kuih untuk alas perut saja..

Namun begitu jangan pandang rendah pada satu ringgit. Satu ringgit jika disimpan setiap hari, satu bulan akan     menjadi RM30. Jika disimpan setahun akan terkumpul RM360. Bagaimana jika disimpan 10 tahun atau 15 tahun? Mungkin jumlahnya tidak begitu banyak, namun jika mempunyai simpanan atau tabungan antara RM3600 ataupun RM5400, banyak yang boleh digunakan dengan duit itu..

Tidak kisahlah jika kita tidak didedahkan mengenai pengurusan kewangan paling asas ini di sekolah. setelah habis belajar dan bekerja. Sebahagian kecil wang gaji seharusnya disimpan dan ditabungkan. Jika bergaji kecil, simpan RM30 ke RM50 sebulan. Simpan dan lupakan. Jangan terlalu difikirkan kerana ia akan membuatkan kita rasa tergoda dan ingin berbelanja.

Jika ingin membeli sesuatu, buat pula tabungan lain khusus untuk mendapatkan barang yang kita inginkan itu. Jangan dicampur-adukkan kedua-dua. Simpanan yang dilupakan itu adalah untuk memenuhi matlamat jangka masa panjang (tak kiralah apa pun matlamat kita - untuk beli rumah ataupun sekadar simpanan hari tua) manakala tabungan lain itu pula untuk memenuhi matlamat jangka masa pendek (deposit kereta, duit hantaran  kahwin ataupun beli gadget-gadget yang kita suka).

Jadikan menabung ini sebagai satu amalan. Jika ia sudah menjadi sebahagian daripada tabiat, menjadi satu kelaziman jika tidak menabung sebulan terasa diri kita seolah-olah ada yang tidak kena. Menabung ini banyak kebaikannya. Antaranya:

* menyuntik semangat pada diri - penghargaan untuk diri sendiri
* meningkatkan self-worth (nilai kendiri)
* berkeyakinan
* hidup lebih tenang dan ceria
* mempunyai matlamat yang jelas dan terancang
* hidup lebih teratur.

Bagaimana menabung tanpa merasa duit keluar daripada poket?
1. Tentukan berapa banyak yang ingin anda simpan sebulan. Mulakan dengan jumlah yang selesa dan tingkatkan sedikit demi sedikit. Mungkin mulakan 5% dulu daripada jumlah pendapatan anda.

2. Tentukan di mana wang itu ingin anda simpan - akaun simpanan biasa, Tabung Haji, ASB ataupun saham amanah. Buat perbandingan pulangannya dan nilai tahap risiko anda. (Ada baiknya jika anda dapatkan nasihat daripada perunding kewangan)

3. Buat Arahan Tetap Bank (Auto-debit transaction) dan pada tarikh yang ditetapkan secara automatik wang anda akan dimasukkan dan terkumpul dalam akaun berkenaan.

4. Jika menyimpan sendiri, pastikan anda mempunyai disiplin yang tinggi, komited dengan matlamat anda untuk menyimpan.


Kalau Suka LIKE le..

No comments:

Post a Comment

Menarik di PING BUSUK

Free blog ping