Free blog ping

Monday 26 November 2012

Daripada pencuci pinggan kepada jutawan

Ini dia kad jemputan dari Encik dan Puan F..

Pagi tadi Kitty menerima kunjungan mengejut seorang klien Kitty, Encik A dan isterinya, Puan F, ke rumah. Mereka datang untuk memberi kad jemputan perkahwinan anak sulung perempuan mereka yang bakal berlangsung 2 Disember 2012 ini.

Yang menariknya mengenai pasangan ini, mereka adalah satu-satunya klien Kitty yang sanggup menghantar cek RM100,000 ke rumah (malam-malam lagi...) semata-mata untuk membuat pelaburan dalam saham amanah. Klien-klien lain biasanya akan berurusan di pejabat ataupun di mana-mana tempat appoinment yang dipersetujui.

Yang membuatkan Kitty teruja untuk berkongsi cerita mengenai mereka adalah bagaimana mereka boleh menjadi jutawan pada usia awal 40an. Bukan jutawan segera tetapi jutawan yang bermula dengan hanya bekerja sebagai pencuci pinggan.

Cerita Encik A sungguh menarik. Setelah tamat tingkatan lima, dia terima masuk ke sebuah universiti awam di Kuala Lumpur. Pemergiaannya diiringi harapan menggunung keluarga namun hajat itu tidak kesampaian apabila tahun pertama saja Encik A sudah terkandas dalam pelajaran.

Seperti yang diceritakan pada Kitty, dia malu untuk pulang ke kampung apalagi sebelum pergi keluarga saya siap buat kenduri. Satu kampung tahu dia diterima belajar di universiti. Tak sanggup dia berdepan dengan orang kampung dan berkemungkinan keluarganya juga mendapat malu berikutan kegagalannya itu.

Dari Kuala Lumpur, Encik A menaiki bas ke Kelang untuk mencari pekerjaan. Dia diterima bekerja sebagai pencuci pinggan-mangkuk di sebuah kedai makan. Berkat kegigihan dan kesungguhannya bekerja, dia dinaikkan bertahap-tahap daripada pencuci pinggan kepada pembancuh air sehinggalah sebagai penjaga cashier.

Tauke kedai makan berkenaan memberi sepenuh kepercayaan kepada Encik A. Dia diajar semua selok-belok pengurusan kedai makan. Kerajinan dan kejujurannya menambat hati tauke kedai makan itu lantas Encik A dijodohkan dengan anak gadisnya.

Setelah berkahwin, Encik A tidak mahu terlalu bergantung hidup pada keluarga mentuanya. Dia memohon berniaga di kantin-kantin sekolah dan juga pejabat-pejabat kerajaan. Dari satu sekolah ke satu sekolah, dia berniaga. Berikutan rekod perkhidmatannya yang bagus (beberapa kali kantinnya menerima anugerah kantin terbaik di Selangor) tidak sukar dia untuk meyakinkan pihak sekolah.

Bagaimana cara dia menggandakan pendapatannya?

* Encik A dan isterinya berpecah menguruskan kantin masing-masing. Encik A menguruskan kantin sekolah di Shah Alam manakala isterinya pula di Subang Jaya.

* Encik A dan isteri membeli tanah dan mendirikan rumah sewa di atas tanah berkenaan. Mereka kini mempunyai lebih 20 pintu rumah sewa yang disewakan kira-kira RM400 sebulan.

* Mereka juga menyewakan tapak tanah kepada sebuah syarikat pengangkuta untuk dijadikan depot lori.

* Mereka juga memajak tanah mereka kepada syarikat telekomunikasi yang membina pencawang dengan pajakan antara RM3000 ke RM5000 sebulan.

Kitty melihat Encik A dan Puan F biasa-biasa saja. Di hadapan banglo mewah mereka dibina rumah persinggahan berkonsep hotel yang dijadikan tempat tinggal saudara-mara yang datang bertandang.

Banyak yang Kitty pelajari daripada Encik A. Antaranya:

1. Gagal sekali tidak bermakna gagal selama-lamanya. Kegagalan itu menyimpan hikmah tersendiri - menutup satu pintu dan membuka pintu lain yang lebih luas lagi.
2. Fokus dan komited mencapai matlamat.
3. Bijak merebut peluang.
4. Memahirkan diri dan menjadi pakar dalam satu-satu bidang.
5.. Membuat perancangan kewangan - bagaimana wang yang ada dapat menjana lebih pendapatan.
6. Tidak bergantung kepada hanya satu sumber pendapatan.
7. Mempunyai multiple stream of income khususnya income pasif (daripada sewa rumah dan pajakan tanah).
8. Mengagihkan simpanan tunai dalam beberapa kantung pelaburan bagi memaksimumkan pulangan.


Kalau Suka LIKE le..

No comments:

Post a Comment

Menarik di PING BUSUK

Free blog ping