Free blog ping

Wednesday 21 November 2012

Freezer meals - bergedil

Bergedil daging korban

Assalamuaikum dan salam ceria.

Sudah lama Kitty merancang untuk buat bergedil daging berikutan masih lagi banyak daging korban yang disimpan dalam peti sejuk. Semalam merancang untuk buat tapi tidak kesampaian. Sekadar kupas kentang aje.. (Ish...ish...ish.. apalah nak jadi kat Kitty... bila datang angin kus-kusnya semuanya tak menjadi...hihihi...)

Apa-apapun misi untuk membuat bergedil kentang diteruskan hari ini. Hasilnya jadilah bergedil yang comel-comel... sekali ngap aje...

Sebelum digoreng...
Bergedil ini memang Kitty rancang untuk disejukbekukan. Macam juga daging beriyani (itupun guna daging korban juga!) yang masih lagi belum lengkap setnya untuk dimakan. Untuk makan bersama daging beriyani, Kitty rancang untuk buat acar buah (teringat pada acar buah air tangan arwah mak mentua Kitty - memang tersangat sedap dan bila buat acar buah saja, arwah mak mesti simpankan sikit untuk Kitty bawa balik... Sekarang ini susah nak jumpa acar buah yang sesedap itu....). Bila cukup setnya barulah Kitty cadang untuk masak nasi beriyani... (Bila tu?... Tak taulah...  Kena tanya anak tekak dulu...hihihi..)

Bila buat freezer meals ni, Kitty rasa lebih mudah... banyak masa terluang yang boleh Kitty manfaatkan untuk buat perkara lain. Setiap hari memang Kitty masak tetapi cuma masak nasi dan satu atau dua jenis masakan saja. Setiap kali masak lauk-pauk, Kitty akan gandakan hidangannya. Satu untuk dimakan dan satu lagi untuk disejukbekukan. Tempoh persediaan masakannya sama saja... Siap saja Kitty akan letakkan dalam bekas aluminium - setiap satu untuk sekali makan.

Bergedil ni Kitty rancang sebagai side dish soto. Jadi buat dulu, bergedilnya dan bila teringin nak makan soto, tinggal rebus nasi impit dan buat kuah soto. Kacang tanah goreng dah ada tinggal goreng suhun dan daging ayam yang disiat-siat saja. Bagi yang teringin nak buat bergedil, ini resipinya... (maaflah... Kitty copy and paste aje...)

Resipi asal: ratnamurniwati @MyResipi
Olahan: Kittymuiza

Bahan-bahan ( 3 orang )

  • 2 bj kentang (Kitty guna 5 biji kentang)
  • segenggam daging cincang ramly(Kitty guna secawan daging korban yang direbus dan dikisar kasar)
  • daun sup dicincang halus (Kitty guna daun bawang aje - itu yang hubby beli)
  • 5 sudu besar bawang goreng (Kitty guna satu cawan)
  • satu sudu kecil garam
  • 1/2 sudu kecil lada sulah (Kitty guna satu sudu besar lada hitam -ditumbuk halus)
  • 1 biji telur (di pukul)

Cara-cara

  1. kentang dipotong dan digoreng hingga garing.
  2. setelah garing, tumbuk atau lenyekkan kentang itu hingga hancur.
  3. kemudian ambil daging cincang dan gaulkan bersama kentang yg sudah dilenyek td.
  4. setelah itu masukkan daun sup, bawang goreng, lada sulah dan garam.
  5. gaul hingga semua bahan sebati. kemudian ambil sedikit dan bulat2kan dengan saiz sederhana
  6. akhir sekali, celupkan dalam telur dan goreng.

Disejukkan dulu sebelum disimpan..

Tips menyimpan:

Kitty akan sejukkan terlebih dulu sebelum tutup dengan aluminium foil. Simpan dalam freezer dan bila ingin makan, keluarkan dari freezer dan letak dalam peti ais sebelah bawah. Biarkan ia defrost secara perlahan-lahan. Ataupun anda boleh letakkan di luar (dalam tempoh dua-tiga jam) sebelum dipanaskan.

Untuk memanaskannya, biasanya Kitty lebih suka gunakan wap. (Kitty didihkan air dalam periuk leper dan tutup. Biarkan ia mendidih 10 atau 15 minit. Jika makanan itu sudah didefrostkan terlebih dulu, tempoh memanaskannya lebih singkat.

Bagaimana memastikan makanan sudah sedia untuk dimakan?
Sentuh bahagian penutup bekas aluminium itu. Jika bahagian tengahnya terasa sejuk menandakan kepanasannya masih belum sekata.

Kalau Suka LIKE le..

No comments:

Post a Comment

Menarik di PING BUSUK

Free blog ping