Free blog ping

Thursday 22 November 2012

Fenomena beruang kutub

Beruang yang baru keluar dari hibernasi...hehehe..

Ye!!! Berjaya! Akhirnya Kitty  berjaya mengeluarkan diri daripada fenomena 'beruang kutub'. Bagi yang pernah mengalaminya memang akan terasa betapa bahagianya apabila berjaya membebaskan diri daripada fenomena yang kurang memberangsangkan itu.

Beruang kutub adalah satu fenomena yang agak menakut dan menggerunkan bagi mereka yang bekerja sendiri seperti Kitty. Keadaan ini berlaku apabila perasaan ingin memerap di rumah lebih menebal daripada keinginan untuk bertemu pelanggan. Boleh juga disebut sebagai proses hibernasi - macam beruang yang hibernate masa musim sejuk yang kerjanya tiada lain selain daripada makan-tidur, makan tidur aje... hahaha... (Beruang masa hibernate makan ke? Tak rasanya kan?...Tak kisahlah apa-apapun tapi manusia macam Kitty memang kena makan....)

Tamat aje tempoh tu... memang rasa lega. Lapang dada. Bolehlah sambung semula tugas-tugas yang ditinggalkan... Nasib baiklah kerja sendiri. Kalau kerja dengan orang lain, mesti kena buang kerja... alahai..

Apa-apapun Kitty rasa bersyukur. Ada kalanya kita perlu waktu untuk buat refleksi dan renungi. Boleh juga dianggap sebagai tempoh bertenang - mengumpul semangat menguatkan azam dan merangka strategi supaya bangun lebih mantap.

Jiwa manusia ni macam pasaran saham. Ada turun dan naiknya. Cuma sendiri mahu ingat bila harus bangun dan melantun kembali. Bagi Kitty lonjakkan perlu dibuat apabila timbul rasa bosan berhibernasi!

Tips lonjakan semangat bagi yang bekerja sendiri:
1. Tetapkan berapa lama tempoh maksimum untuk berhibernasi (dua-tiga hari, seminggu atau dua minggu). Bagi masa pada diri sendiri untuk bersantai-santai dan bermalas-malas sehinggakan timbul rasa bosan duduk di rumah.

2. Gunakan masa itu untuk menilai semula prestasi diri - kelemahan dan kekuatan dan setakat mana sudah tercapai matlamat yang ditetapkan.

3. Fahami kenapa anda berhibernasi. Kebiasaannya kerana anda merasa selesa dengan kehidupan yang ada,  ingin bersenang-senang, tiada matlamat yang jelas ataupun matlamat yang dirancang itu sudah tercapai. Justeru, anda berasa tiada apa lagi yang perlu anda kejar.

4. Besarkan impian dan keinginan anda. Bila impian terlalu kecil, anda tidak lagi begitu teruja untuk mendapatkannya. Cabar diri anda dengan membina impian yang besar dan berusaha untuk merealisasikannya dalam tempoh yang ditetapkan.

5. Akhir sekali, tanyakan pada diri anda apakah sumbangan anda kepada diri, keluarga, masyarakat dan negara? Bagaimanakah anda boleh memberi sumbangan bermakna yang sekalipun tidak dihargai oleh orang lain, anda puas melakukannya kerana anda sudah memberikan yang terbaik?

6. Hidup untuk memberi. Harapkan ganjaran hanya daripada Allah swt.


Kalau Suka LIKE le..

No comments:

Post a Comment

Menarik di PING BUSUK

Free blog ping