Free blog ping

Saturday 19 January 2013

Sudah sampai masa..

19 Jan 2013

Memang aku dah agak tidak lama lagi anakku akan mengakhiri zaman bujangnya apabila jemputan open house raya tahun 2012  bukan kawan-kawan lelaki tetapi kawan-kawan perempuan.

Yalah, usia nak masuk 25 memang sesuai sangatlah mula fikir pasal kahwin. Aku dulupun kahwin umur 25. Setahun kemudian dapat anak seorang. Untuk Wan aku tak risau sangat sebab aku dah suruh dia buat persediaan awal. Bila dia mula bekerja saja, sebahagian wang gaji pertamanya diberikannya kepadaku... teringat kisah Syed Mokhtar Albukhari, billionaire kebanggaan Malaysia tu yang memberikan sebahagian wang gaji pertamanya kepada ibunya...memang ada keberkatan di situ...dan keberkatan itulah yang aku inginkan untuk anakku...

Aku tak gunapun sangat duitnya. Cuma aku tolong simpan. Awal-awal aku dah pesan.. berbelanja tidak boleh melebihi daripada pendapatan. Simpan sekurang-kurangnya 10% peratus daripada pendapatan dan itulah yang dilakukannya.

Kelulusan gaji diploma, bukannya banyak mana sangat. Namun alhamdulillah banyak yang boleh disimpan dan dijimatkan. Faham sangat peel anak muda sekarang..pantang saja ada gajet baru mesti teringin nak beli. Aku tak pula melarang cumanya sebelum dia beli, aku akan minta dia fikir dua-tiga kali, perlu atau tidak perlu? Penting atau tidak? Kadang-kadang gajet ni fungsinya bertindan. Contoh handphone. Tak perlu nak beli kamera yang canggih-canggih dan habis beribu-ribu ringgit jika kegunaannya boleh dikira. Kamera handphone kan ada..guna aje mana yang ada, jimat wang dan tidak membazir..

Bila dapat duit claim aje, aku akan suruh dia simpan semua atau paling tidak 70%. Jika dia ingin sesuatu aku galakkan beli secara tunai...senang tiada hutang kemudian hari. Aku sendiri memang tak guna kad kredit.. kad kredit pun tak ada sebab dah pulangkan pada bank tiga tahun dulu. Sekarang bila nak beli sesuatu guna tunai aje...bukanpun perlu bawa tunai banyak-banyak dalam dompet, guna aje ATM kad tu yang juga berfungsi sebagai kad debit..

Jadi bila Wan bersuara nak kahwin, aku tak risau sangat. Duit hantaran kahwin sudah ada. Aku cuma perlu support duit kenduri aje...

Alhamdulillah...aku memang suka bab-bab perancangan kewangan ni... hidup kena ada perancangan barulah dapat diukur peningkatan ataupun kemunduran...
Kalau Suka LIKE le..

No comments:

Post a Comment

Menarik di PING BUSUK

Free blog ping