Free blog ping

Monday 4 June 2012

Ketagih menabung?


Sudah empat hari masuk bulan Jun. Bagi yang bekerja pastinya sudah menikmati upah ataupun gaji. Ada yang dapat gaji 25hb. Ada yang dapat betul-betul hujung bulan dan ada juga yang dapat gaji  7 haribulan! Tak kiralah bilapun dapat gaji. Yang penting ada gaji dan dapat gaji!

Kitty nak tanya.. bila dapat gaji selalunya bagi siapa dulu? Bagi diri sendiri ataupun bagi bank untuk bayar ansuran kereta, rumah, kad kredit, pinjaman peribadi ataupun bagi pada pasaraya, kedai runcit, butik pakaian; tadika, bas sekolah dan apa-apa lagilah yang perlu dibayar...

Masa Kitty bekerja dulupun, bila hendak masuk saja awal bulan mulalah buat kira-kira. Agih sana, agih sini. Tolak sana, tolak sini dan akhir sekali barulah tengok apa yang ada untuk diri sendiri. Patutlah bila bertahun-tahun bekerja, tak nampak pun duit simpanan berganda. Rupa-rupanya pengurusan kewangan tak berapa bijak. Justeru, simpanan pun tak berapa banyak!

Sengaja Kitty ingin berkongsi cerita... Kitty memang suka borak-borak dengan Encik-Encik Jaga (sekuriti guard) masa di tempat kerja lama. Sembang-sembang sebelum pergi makan ataupun ketika nak balik kerja. Tanyalah bagaimana mereka bekerja, berapa pendapatan mereka, bagaimana dengan kenaikan gaji... bla..bla..bla...dan banyak lagi..

Yang menarik perhatian Kitty apabila seorang Encik Jaga ini memberitahu, dia ada simpanan lebih RM100,000 dalam ASB! Wow! Banyak tu... Apalagi, Kitty pun koreklah rahsia...

"Setiap bulan saya mesti simpan duit gaji sekurang-kurangnya 20 peratus daripada gaji saya... Isteri saya pun sama...
"Dalam hal duit ni, kami memang sepakat... kami berbelanja macam orang lain juga tetapi keutamaan kami adalah menyimpan..." katanya.

Setiap bulan dia dan isteri akan menyimpan dan sekiranya dapat bonus, bonus itu juga akan disimpan. Setiap tahun bila ada kenaikan gaji, kenaikan gaji itu turut disimpan. Alasannya mudah. Jika sebelumnya mereka sekeluarga boleh hidup dengan perbelanjaan RM2500 sebulan, kenapa bila naik gaji mereka perlu meningkatkan perbelanjaan? Lebih baik duit lebihan itu disimpan..

Pada pandangan Kitty memang itulah yang sebaik-baiknya.. Sebelum bayar orang lain, patut bayar diri sendiri dulu sebagai ganjaran peribadi. Apabila melihat simpanan semakin bertambah setiap bulan, self-worth sendiri akan meningkat... Rasanya itu ganjaran terbaik untuk diri sendiri. Bukannya habis bulan habis gaji!...

Sekadar berkongsi tips kewangan yang Kitty pelajari...

1. Amalkan nisbah 60:40
2. Gunakan 60 % gaji untuk perbelanjaan bulanan (termasuk hutang kereta, kad kredit, rumah, perbelanjaan                harian, wang saku anak-anak, yuran tadika, tuisyen, bil-bila, petrol dsbnya..)
3. Gunakan 40 % daripada gaji sebagai simpanan:
    a. 10 % simpanan jangka panjang (akaun kedua untuk persaraan)
    b. 10 % simpanan jangka pendek (untuk kegunaan antara dua ke lima tahun contohnya untuk beli kereta, berkahwin ataupun membeli rumah)
    c. 10 % simpanan kecemasan (sekurang-kurangnya 3 bulan perbelanjaan bulanan atau lebih baik lagi jika ada tabungan untuk 6 ke 12 bulan)
    d. 10 % untuk hiburan, melancong, lain-lain perbelanjaan.

Jika nisbah 60:40 itu terlalu besar, mulakan dengan jumlah yang selesa dulu. Mungkin 10%... Lama-kelamaan, tingkatkan. Kitty sudah temui ramai yang menabung dan menyimpan. Masing-masing menyatakan, jika sebulan mereka tidak menyimpan seolah-olah ada sesuatu yang tidak kena dalam hidup mereka...

Kitty amat bersetuju dengan kata-kata mereka... menabung boleh buat kita ketagih! Kalau tak percaya, cubalah...
Kalau Suka LIKE le..

3 comments:

  1. Btol2 sy dh cuba. Bla byk jd syg nk guna.

    ReplyDelete
  2. Hehe..btl menabung boleh jd ketagih.syg nak guna duit simpanan tu

    ReplyDelete
  3. Jom menabung. Saya baru mula dengan simpan sedikit gaji di asb. selalu fikir bayar utang dan bil dahulu dan last baru nak menyimpan. Memang tak dapatlah nak menyimpan. Skang saya ubah dengan menyimpan dulu bila dapat gaji. Lepas setahun, saya nak lihat hasilnya.

    ReplyDelete

Menarik di PING BUSUK

Free blog ping